Alla inlägg under december 2007

Av elaina - 31 december 2007 14:38

Slinker in en snabbis för att plita ner en NyårsHälsning!


Har ont om tid så här på år 2007´s sista skälvande dag: Barna, med BonusDotra i spetsen, har nämligen ordnat Harry Potter-Maraton! Vi ska hinna med att se ALLA filmerna (är det fem el. sex stycken?) som vardera är minst två timmar å en kvart!


Mellan dom första filmerna har vi haft kisspaus å nu en lite längre rast då barna passa på att gå ut å lufta sig medans jag å Kärbon förbereder maten:

Korv mä brö stå på lunchmenyn, lättlagat så det förslår, chips å popcorn till mellanmål under tiden vi ser på nästa film.


Sen äre  dags att slutföra Nyårsmiddagen;

*FÖRRÄTT: avacadohalvor med räkor å svart kaviar

*VARMRÄTT: Helstekt Oxfilé med potatisgratäng Å kantarellsås

*EFTERRÄTT: AfterEightPäron med gammaldags vaniljglass

MUMS!


Efter det är det filmtajm igen, pust, men jag tycker faktiskt det är rätt intressant: har varken läst eller sett Harry Potter förut, men förnimmer igenkännande vid vissa namn å händelser ? Vill inte påskina att jag är synsk på något vis, men det känns som att den världen är mig bekant på nå´t sätt?


Hur som haver så är det straxt dax att bänka sig, för viken film i ordningen minns jag inte. Barna tycker det är minst lika roligt å spännande att se filmen som mina reaktioner på d.s så jag trivs... å där kom dom inrusande med rosor på kinderna å kalla händer:-IIIiiiih! (där stacks det ned ett par stycken bak i ryggen på mig!


Hoppas Alla Ni Läsare oxå har det bra där ni är

 och med detta vill jag önska Er ett Gott Slut på år 2007!

:0)

Av elaina - 30 december 2007 15:12

Läste inne hos UlvusLisbeth att det där hon bor, varit mycket smällande de sista dagarna. Hon uppmanade till smällaruppror inne hos sig.


Även  helga har funderingar kring detta inne hos sig.


Fastän jag själv inte blir skrämd av oljudet så lider jag med alla skotträdda: folk som fä. Men måst erkänna att jag tycker det är mycket vackert med fyrverkerier. Finns det inga ljudlösa sådana? Det borde väl gå att uppfinna kan man tycka...

:0(




Av elaina - 30 december 2007 08:22

Steg upp i ottan för att baka solrosfrallor:

 dom håller just på att jäsa för andra gången.

Dessvärre har jag inget recept att dela med mig på,

 det va nämligen ½fusk = en bakmixpåse


MEN receptet på en variant av överraskningsmiddagen igår kan jag bjuda på!

(om inte vi just ätit lövbit igår sku det duga på nyårsafton t.o.m)


LÖVBITSRULLADER;

Lövbiffar 1-2/pers.

Soltorkad tomat i tunna strimlor

Ädelost en stav per rullad

ev. CremeFraiche

Bacon en skiva per rulladpaket

Matlagningsgrädde


  • Peppra lövbiffarna. (salt behövs ej)
  • Lägg några tomatstrimlor å ädeloststav på varje biff
  • Klicka på en matsked cremefraiche (kan uteslutas)
  • Rulla ihop lövbiffarna till just rullader
  • Slå in rulladpaketen med baconskivorna
  • Stek på tills fin färg runt om
  • Lägg i en ugnsfast form, häll över matlagningsgrädde
  • Skjuts in i ugnen på kanske 150 grader en "kvart20da´r", eller tills riset är färdigkokt. (ibland brukar vi ha klyftpotatis till å det är oxå gott)


Kanske det va ett uppslag på NyårsMiddag för nån av er?

Här vankas det minsann OxFilé, potatisgratäng å kantarellsås på Nyår!

NyårsAfton är nog enda gången på året som vi unnar oss oxfilé, denna gång har vi t.o.m fått den rejäla biten i gåva av svärföräldrarna.

(SvärFar är pensionerad Slaktare: TACK Snälla!)

Kantarellerna är otroligt nog självplockade, hittade några på Åland

(oOops, kanske dom inte har AllemansRätten där? Lova att inte skvallra!)

Men potatisen har vi inte odlat själva, ännu.


Min enda å innerliga nyårsönskan återkommer jag till på själva NyårsAfton.

Om jag hinner, för Barna ska anordna nå´t spektakel hela da´n tydligen. BonusDotra är mycket engagerad i detta.

Spännande forts. följer...


GOTT slut på 2007 önskar jag Er!

=0)


Av elaina - 29 december 2007 17:33

Idag äre 7år sedan Kärbon å jag blev ett par!

DET SKA VI FIRA!

Hurra-HURRA för oss idag!!

Han å Sonen är i detta nu å handlar till överraskningsmiddagen

å Dotra å jag ska straxt dra igång med dukningen...

=0)

Av elaina - 28 december 2007 23:28

Denna fina julbonad har Vår Gemensamme Morbror broderat

nångång i sina yngre dagar;

fins det möjligen någon som har mönstret?Vi lyckades inte scanna av den i sin fulla prakt

men nog syns det hur stämningsfull den är?


Eftersom bonaden är i Min Syss ägo så sku jag så gärna

vilja brodera ett eget exemplar

å om jag börjar nu så är väl chansen stor

att jag ska hinna till nästa jul,

eller hur?


Enda kruxet är att vi har inget mönster till den,

iofs sku jag väl kunna kalkera av alla stygnen med respektive färg.

Men jag slänger ändå ur mig en undran:

Finns det möjligen nå´n här i cyberrymden som har mönstret till denna stämningsfulla julbonad så vore jag tacksam...


=0)



Av elaina - 28 december 2007 22:25

Anna Stilla har skrivit en så fin legend inne hos sig.

Tänkvärd...

=0)

Av elaina - 26 december 2007 14:41

Ska straxt åka in till Hudik å fika på stan med en gammal Väninnna som jag inte träffat sen i somras, KUL! Barna stannar hos Kusinerna så då får vi prata i lugn å ro dessutom, bara en så´n sak...

;0)

ps: God fortsättning som sagt va!

Av elaina - 24 december 2007 23:27

                CockerpuValpen Eyla

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards