Alla inlägg under januari 2009

Av elaina - 31 januari 2009 12:39

Svärmor har riktig HögtidsDag, Hon fyller inte mindre än 70år ! ! !

GRATTIS!!

SyssDotra blir inte ens hälften så gammal, lite drygt en tredjedel ung:

men GRATTIS till Henne oxå.

Nu ska vi åka å gratta HögtidsFöremålet...

=o)

PS: upptäckte nyss att MMSbloggningen jag gjorde i onsdags inte publicerats! Där gratulera jag Våran Mams som fyllde 77år då,

HURRA för Henne i efterskott här å nu istället!


Av elaina - 27 januari 2009 17:12

Förutom kläder kan även maträtter vara smaklösa, tur att det finns kryddor!

Så här såg min kryddhylla ut för snart två år sedan:

kryddhyllan i april 2007...

Men liksom kläder blir slitna, omoderna eller tappar form&färg,

tar kryddor slut, blir gamla eller tappar styrka&smak.


 När vi storhandlade häromsistens hade dom lyckligtvis

utförsäljning på bl.a kryddor för halva priset på affären

OCH

 inte pga utgående datum utan för utgående ur sortimentet.

Så vi köpte upp oss på ett lite nytt sortiment utav skojjiga kryddor,

 i påfyllningsbara burkar, en del t.o.m i "plåt":

januari 2009...

Döskalleförpackningen i mitten fick vi i bröllopspresent,

kanske tyckte givaren att vi behövde lite mer hetta i vårat äktenskap (?)

eller

att vi behövde kryddas upp/ upplivas

för den innehåller en flaska med ett peppar-extrakt

vilket har en styrka som är snudd på livsfarlig:

1 miljon Scoville Heat Units, enheten som förkortas SHU förklaras här.


Men helt kort kan jag nämna att vanlig Tabasco bara har styrkan 2500 SHU:

 alltså är flaskans innehåll 400 gånger starkare!

En ½ droppe räcker nog för att krydda en stor gryta med köttfärssås!


Dagens middag kommer inte att kryddas med nåndera av dessa kryddor,

fast lite kryddig blir den nog ändå;


ROPA VIEJA

drygt ½kg grytbitar (helst nötkött)

1 purjolök+ 1-2 majrovor+ 2 röda paprikor

några vitlöksklyftor+ par stora lökar

1 chorizo i skivor+ nån enstaka hot dog el.likn

salt+ grovmalen svartpeppar+ lite balsamvinäger

ca 2 msk tomatpuré+ oregano

olivolja till stekning

nån dl buljong


-Vad maträtten heter på svenska ?

-Jo, det jag börja skriva om inledningsvis:

"Gamla Kläder"...

;o)

Av elaina - 26 januari 2009 19:12

Nu har Sigge bott hos oss i 3 månader. Sista helgen i oktober hämta vi hem våran Go´katt från Dalarne,så här söt va Han då:

knäkatten...


Han är ju inte så ful nu förtiden heller, men det är rart att se tillbaka:

Kardemumma (tror jag) å Sigge...


Följande bild har Marc tagit, nog är Han helt bedårande !?! (Sigge alltså!)

sååå pöööt...


På bilden nedan ser man att, när Sigge sitter med framtassarna tätt i hop, så bildas det liksom ett grått hjärta

hjärtkatten


Vi tolkar det som ett tecken: att Han är kärleksfull OCH

 att Han vet om att Han är älskad...

=o)




Av elaina - 26 januari 2009 07:22

Denna ärtiga radio tillverkades endast i 500 ex. å den är redan slutsåld!


Men denna finns tydligen kvar hos försäljaren:


likaså denna här:


en dylik radio sku jag inte tacka nej till . . .

(Fyller år 3juni, hehe)

;o)

Av elaina - 25 januari 2009 22:46

UllaB tog ett fotografi när vi berättade för varandra om tanken bakom våra skapelser. Hon har precis lyckats fånga mig i spegelbilden när jag gestikulerande återger spegeln tillblivelse. Här har jag beskurit fotot så att det kommer än mer till sin rätt: Tycker bilden är såå bra å den säger verkligen mer än tusen ord...

=o)

Av elaina - 24 januari 2009 16:56

Nyss hemkommen från Församlingshemmet,  lite lätt omtumlad

( inte bara för att det va halt på gångvägen)

 Vilka Människor (!) ;

snälla, vänliga, konstnärliga, kreativa, inspirativa,

 pratsamma, skämtsamma, uppmärksamma!

Sku kunna fortsätta stapla adjektiven på varandra,

men väljer att visa er bilderna istället,

 så ni får se vilken trevlig dag vi haft;

Kyrkoherden Anders invigningstalade


Tomas som barna haft som Fritidsledare med en sina tavlor


Åsa som Sonen har som Mentor med sina alster "Ljus&mörker"



Barbro som va bussig å lät mig komma med i sista stund!

här hennes TräBarn på närmare håll...

hennes blandteknik: trä+gips


Snälla Siv mellan sina akvareller gouascher (som jag mycket riktigt trodde)

Sivs tavla som jag liksom drogs in i...



Mary med sitt verk i "hooking"teknik


Per och hans "triptyk"


Birgittas sagofulla skapelser



Kerstin med kompis förevisar sin klotinstallation


Ulla och hennes tavla "Skapelsen"

samt "skyddsänglarna: OBS hönsnätsvingarna...



Barbro och två av hennes verk m bladguldsinlägg


Anders hade med fyra passande fotografier bilder


Liss´installation "Vatten, vind och hjord"

(sjalen fick mig att tänka på "Kaptenskan Blåskägg" , klicka på länken! )


 MajBritt bredvid sin fältindelade variant på Skapelsen


UllaB mittemellan sina två tolkningar av i begynnelsen


(Dom två sista bilderna lånade utav den sistnämnda!

dom återfinns även på församlingens hemsida)


Åsså slutligen "Lilla" jag och min spegel:

 Inunder hänger Pers droppe som pryder utställningsblad m.m


TACK alla som gjorde min dag!

återkommer med mer

när jag samlat mig

:o}

Av elaina - 23 januari 2009 18:34

För en tid sedan kom der en inbjudan till konstutställning via FörsamlingsBladet. ALLA  konstnärer inom Eds församling va välkomna att lämna in sina alster. Inte för att jag räknar mig som konstnär, men konstnärligt lagd är jag åtminstone OCH när jag såg temat för utställningen då klang det till i min själ: "I begynnelsen..."


När jag bodde uppe i Hudik å hade börjat återerövra mig själv efter den mentala istiden, va jag med på en liknande tillställning som jag tror jag skrivit om tidigare?

citerar här mig själv:

>> En spegel placerad i något så simpelt som en skinkburk med en ram i form av en strålande aura blev t.o.m med på en utställning å MissionsKyrkan i min hemstad!


Temat va Bibelcitat å eftersom jag inte är konfirmerad måsta jag ju bläddra lite i skriften först. Börja med läsa 1a Mosebok å höll på att somna. Men så kom jag till "...å Gud skapade människan till sin avbild...", då vakna jag till:

Klart jag ska göra en spegel!


Sagt å gjort: skissa på alla möjliga varianter, men när jag sku till å sopsortera så fann jag formen! En skinkburk som i mina ögon va ikon-formad! 

skiss på SkådaGud-spegeln...

Den lokala glasmästaren som fick uppdraget att skära ut spegelglaset, blev väl lite full i skratt, men åtog sig uppdraget, när han såg skissen!


När den va väl klar å redo för leverans till kyrkan da´n innan utställningen, så ville PastorDagny veta vilket bibelcitat jag tolkat. Sen undra hon vad verket hette?  -Skåda Gud! hör jag mig själv svara!



Gissa om jag vart stolt på vernissaget när ja lite på håll ser en Mamma lyfta upp sin pojke, för att han ska kunna titta i spegeln å förklarar för honom att vi alla är Guds avbild. Det va så jag nog blev lite religiös på kuppen!   En ängel gick definitivt genom rummet då!  <<


Tänk att i dessa återvinningens tidevarv först återanvända en text om en offentligt utställd spegel gjord av återvunnet material  OCH sedan återigen ställa ut denna skapelse: snacka om MiljöVänligt...

=o)

PS:  Ni kommer väl på vernissaget i morron?

Av elaina - 23 januari 2009 13:30

Alldeles nyss hade jag ett samtal med en rar tjej på Garniers Kundtjänst:

Efter att Hon läst om min "FärgChock" här på bloggen å kollat på bilderna före å hur det blev så berätta Hon att det tyvär kan ha varit som jag befara, att "Någon/ några" (läs BusPojkar) roar sig med att skifta tuber! Det har tydligen hänt förr!!


(va skitnoga med att kolla plastsigillet på förpackningar hädanefter!!!)


När hon sedan hört sig för hur jag tagit det hela å undrat om jag ville ha tillbaks min vanliga hårfärg etc. så tyckte hon nog att jag verka va nöjd trots allt. Ty det blev ingen årsförbrukning av schampo+balsam som nån  "närmast sörjande" föreslagit mig.


Som kompensation sku hon istället skicka till oss ett "överraskningspaket " med alla möjliga sorts produkter som hon trodd vi sku ha användning för i familjen.

-Ja, vad ska en stackars fattig flicka göra?

Ljuga? No way! Då blir tungan svart faller håret av...

;o)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards